جام کوردی_سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: آنچه در موضوع برجام و راهبرد آمریکا در دوره بایدن شاهد هستیم این است که تحریمها همچنان بر اساس قواعد خودش پابرجاست و از منافع برجامی ایران هنوز خبری نیست.
ابوالقاسم دلفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در خصوص سیاست ها و اقدامات مشابه جو بایدن رئیس جمهور جدید امریکا با رویکردترامپ در قبال ایران در قالب فشار حداکثری و حفظ تحریم ها و اینکه آیا در نهایت آنها مجبور به پذیرش خواست ایران در رفع تحریم هامیشوند یا خیر، اظهارداشت: در درجه اول باید به این نکته توجه کنیم که بین احزاب دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا اختلافات زیادیدر دیدگاه هاشون نسبت به مسائل مختلف وجود دارد و برخی هم معتقدند که حتی در سیاست خارجی هم این ها نگاهشان به تحولاتبینالمللی و روابط با کشورها در دنیا متفاوت است.
وی گفت: اگر با این نگاه به سیاست های آقای بایدن و مقایسه اش با سیاست های آقای ترامپ بپردازیم یعنی اینکه رییسجمهور جدیدآمریکا مطمئنا با روشها و عملکرد و سیاستهای خارجی متفاوت با دولت قبلی عمل خواهد کرد.
دلفی تصریح کرد: در بعضی از موضوعات مهم بین المللی هم میبینیم که برخی از تمایزات و تفاوتهایی بروز کرده، مثلا در موضوعخروج آمریکا از موافقتنامه آب و هوایی پاریس که ترامپ اقدام کرده بود، آقای بایدن به آن برگشت و جان کری هم نماینده آمریکا درگفتگو های مربوط به موافقتنامه ۲۱ و تغییرات آب و هوایی شد.
سفیر پیشین ایران در فرانسه با بیان اینکه در موضوع برجام ترامپ از آن موافقت نامه خارج شد و متوسل به سیاست فشار حداکثریعلیه ایران شد، افزود: آقای بایدن قبل از اینکه به ریاست جمهوری برسد اعلام کرده بود که به برجام برمیگردد، بنابراین در این که دورئیس جمهور در این زمینه با هم اختلاف دارند تردیدی نیست.
سیاست خارجی آمریکا شبیه به مسابقه دو امدادی است
وی ادامه داد: ولی این که در برخورد با برجام و روابط با ایران و منافع حاصل از برجام به ایران چگونه نگاه می کنند تئوری و فرضیهدیگری هست که معتقدند که دیپلماسی و سیاست خارجی امریکا به مثابه یک مسیر مستقیم و شبیه مسابقه دو امدادی است و هر کداماز روسای جمهور بخشی از این مسیر را طی می کنند و بسته سیاست خارجی را تحویل رئیس جمهور بعدی که در انتظار و در نقطه ایاز مسیر ایستاده تحویل می دهند و آن فرد هم همان مسیر را البته ممکن است با سرعت بیشتر ویا کمتر ادامه میدهد.
دلفی بیان کرد: آنچه که الان در قبال برجام و راهبرد آمریکا چه در دوران آقای ترامپ و چه در مدت کوتاهی که آقای بایدن به کاخ سفیدوارد شده مشاهده میشود تحریم ها همچنان بر اساس قواعد خودش پابرجاست و از منافعی که می بایست در برجام نصیب ایران بشودهنوز خبری نیست و اتفاق مهمی هم رخ نداده است.
سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: آقای بایدن علیرغم اینکه اعلام کرده که به برجام باز خواهد گشت و به طور ضمنی قبول کرده کهسیاست فشار حداکثری ترامپ مفید نبوده، اما در آن موضوع تغییر محسوسی نداده است.
رویکرد آمریکا نسبت به ایران با تغییر رئیس جمهور، تغییر نمی کند
وی تصریح کرد: اگر همین مسیر ادامه پیدا کند طبیعتاً محتوای سیاست های امریکا در قبال ایران و به خصوص در آنچه که مربوط بهموافقتنامه هستهای میشود، با تغییر روسای جمهور در آمریکا تغییر چندانی نمیکند، زیرا به زعم واشنگتن هنوز آنچه آمریکا منتظرشبوده و می بایست در ایران رخ دهد صورت نگرفته است.
دلفی اظهارداشت: اروپایی ها به ایران پیشنهاد کردند که امریکا به برجام برگردد و ایران هم برگردد و گفتگوها در برجام از سر گرفتهشود و ما اعلام کردیم که برای اینکه امریکا بتواند به برجام برگردد باید همه تحریم ها برداشته شود.
سفیر پیشین ایران در فرانسه بیان کرد: امریکایی ها مدام می گویند که برای بازگشت به برجام، ایران هم باید به تمام تعهداتش برگردد وآن بخش از برجام را که در تعهداتش کم کرده و یا متوقف کرده مجدداً از سر بگیرد.
وی ادامه داد: در اینجا احتیاج به یک دیپلماسی فعال و موثر برای نزدیک ساختن این دو دیدگاه به یکدیگر و نتیجتاً تامین منافع ایرانضروری بود که پیشنهاد وزارت امور خارجه ما برای میانجیگری اتحادیه اروپا بین ایران و امریکا و متعاقباً تفاهمی که با آژانس و مدیرکلدر سفر هفته گذشته به عمل آمد، حُسن نیت ایران را برای توسل به دیپلماسی و گفتگو به عنوان تنها راه حل مشکلات نشان داد.
هیچ کدام از اقدامات آمریکای بایدن در شان ایران نبود
دلفی گفت: متقابلاً امریکایی ها صداقت کامل و لازم را برای پاسخگویی به این اقدامات بروز ندادند و در جهت رفع تحریم ها اقدامبایسته ای به عمل نیاوردند البته بعضی اقدامات نمایشی مثل رفع مقداری از محدودیتهای تردد دیپلمات های ایران در نیویورک یا پسگرفتن موضع رسمی امریکا درموضوع اسنپ بک در شورای امنیت که تاثیری در موضوع برجام و بازگشت منافع ایران نداشت انجامدادند و سر و صداهایی هم در مورد بازگشت مقادیری از منابع مالی مسدود شده ما در برخی کشورها راه انداختند.
سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: اقداماتی که به صورت ظاهری امریکایی ها انجام دادند هیچ کدامشان در اندازه و شأنبرجام و ایران نبود لذا پیشنهاد اروپایی ها برای شرکت ایران در جلسه ای که امریکا ها هم انرا پذیرفته بودند در داخل کشور ما اجماعلازم را نداشت و علی رغم اینکه وزارت خارجه تمایل داشت که با این پیشنهاد به نوعی مدارا کند ولی مخالفت ها شدید تر از آن بود کهموضع وزارت خارجه اجرایی شود.
وی بیان کرد: در نتیجه سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد که پیشنهاد تشکیل جلسه پنج به اضافه پیشنهاد مناسبی نیست و آن هم به دلیلعملکرد امریکاست، بنابراین ایران در این جلسه شرکت نخواهد کرد.
دلفی با بیان اینکه البته به نظرم این پاسخ هم اشکال داشت و ما می توانستیم به شکل بهتری مبتنی بر همین محتوا و عدم حضور درجلسه ارائه دهیم که از آن تعبیر این نشود که ایران آماده گفتگو نیست، اظهارداشت: من فکر می کنم مثلا می توانستیم در پاسخ بهپیشنهاد اروپایی ها بگوئیم که ایران اقدامات مهمی را انجام داده که از جمله توافق با آژانس و ۳ ماه فرصت به آن و طرف های برجامیبرای رسیدن به راه حل مرضی الطرفین.
سفیر پیشین ایران در فرانسه افزود: بنابراین هنوز تا پایان سه ماه فرصت هست و اگر در این سه ماه اتفاقی نیفتاد یعنی تحریم ها برطرف نشود، توافق با آژانس در چارچوب موافقتنامه با آژانس لغو خواهد شد و ایران عملا اجرای پروتکل الحاقی را متوقف میکند ودوربین ها خاموش میشوند و تصاویر هم در اختیار آژانس قرار نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: به نظرم بهتر بود به این ترتیب با اصل برگزاری جلسه پنج به اضافه یک به صراحت مخالفت نمیکردیم تا ایران مخالفگفتگو قلمداد شود، در هر حال فرصت سوزی شد.
رد پیشنهاد اروپا مبنی بر نشستی مشترک با آمریکا اصولی بود
دلفی بیان کرد: موضع مخالفت ایران با پیشنهاد اروپایی ها به دلایلی متعدد مثل اقدامات امریکا در منطقه، حملات نظامی در سوریه وآنچه که در آژانس در مورد ایران در خصوص مقدمات قطعنامه شورای حکام در حال رایزنی است و بلاخره اینکه امریکایی هیچ گونهاقدام موثری در رفع تحریمها نکردهاند موضعی اصولی بوده و قطعاً شرکت در جلسه پنج به اضافه یک منافع ایران را تامین نمی کرد.
سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: ولی آنچه که مورد سوال و ملاحظه قرار گرفت این بود که نحوه پاسخ منفی دادن و رد صریح پیشنهادرا می توانستیم در فرمول های دیگری که در دیپلماسی و گفتگوهای سیاسی متداول هست و در رسانه ها و افکار عمومی مقبولیتبیشتری پیدا می کرد پاسخ بدهیم.
وی در پاسخ به این سوال که برای اروپا مهمترین شاخصه و اهمیتی که حفظ برجام دارد چه موضوعی است، گفت: اروپایی ها اصولا ازابتدای شروع گفتگوهای پنج به اضافه یک و از اوائل دولت یازدهم، همواره بر این نظر بودند و خیلی هم موافقت نداشتند این بود کهموافقتنامه هستهای و برجام بین ایران و امریکا در حال تدارک و آماده شدن است و اروپایی ها صرفاً لحظات آخر برای امضا و پارتینهایی و اعلام موافقت با توافقات فرا خوانده میشدند.
دلفی افزود: ولی بعد از اینکه برجام نهایی شد و از ۲۰۱۵ به اجرا گذاشته شد اروپا منافع زیادی برای خودش ترسیم کرده بود ومهمترینش موضوع دستیابی به موافقتنامه بود که برای اولین بار در موضوع خلع سلاح هستهای در منطقه ی حساس غرب آسیا امضاشده بود و کشور مهمی چون ایران یکی از متعاهدین آن در منطقه و جامعه بین المللی محسوب میشد.
سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: اروپایی ها همواره بر این موضوع تاکید میکردند که این دستاورد در مبحث عدم اشاعههستهای حائز اهمیت بسیاری است و باید آن را حفظ کرد و برای حفظش حتی پس از خروج ترامپ از موافقتنامه و به بهای مخدوش شدنبخشی از روابط هم پیمانان دو سوی آتلانتیک یعنی اروپا و امریکا، آنها در برجام باقی ماندند.
منافع امنیتی و اقتصادی اروپا از برجام
وی بیان کرد: اروپایی ها همواره در گفتگو با ایران تاکید میکردند که ایران هم در برجام باقی بماند و تعهدات خودش رو انجام بدهد و درمرحله ای قول داده بودند که جبران خروج امریکا را هم در مسائل اقتصادی و همکاری های مالی، پولی که قرار بود برجام برای ایران بهارمغان بیاورد، انجام خواهند داد.
دلفی گفت: لذا اروپاییها از یک طرف به دلیل موضوع عدم اشاعه هستهای و جلوگیری ازگسترش سلاح هستهای در منطقه خاورمیانه کهمنطقه ای اساسی از نظر امنیتی برای اروپا به حساب می آید و از طرف دیگرهم به جهت کسب منافع اقتصادی برجام، از موافقتنامههسته ای حمایت می کردند.
سفیر پیشین ایران در فرانسه بیان کرد: در دوران ترامپ هم به دلیل تحریم های فزاینده و فراگیری که ترامپ برای همه دنیا وضع کرده بودشرکت های اروپایی هم از این منظر دچار ضررهای بسیاری شدند و اروپاییها تلاش های زیادی کردند که بتوانند شرکتهای خودشانرا در مقابل جرایم و تحریمهای آمریکا مصمونیت بدهند که چون توانایی آن را نداشتند، به این آرزویشان نرسیدند.
وی ادامه داد: ولی بعد از انتخابات امریکا و به قدرت رسیدن بایدن، اروپایی ها و مخصوصاً فرانسه فرصتی پیدا کرده اند که در منطقهغرب آُسیا و به خصوص خلیج فارس جولان دهند ومنافعی را برای خود تعریف کنند.
فرصت طلبی فرانسه از خلا راهبردی مدون از سوی بایدن
دلفی اظهارداشت: فرانسه روابط گسترده نظامی تسلیحاتی با کشورهای حوزه خلیج فارس خصوصاً عربستان داشته و قصد تقویت آنرادارد، البته که این موضوع از گذشته هم وجود داشت ولی بعد از جنگ یمن تسلیحات فرانسوی درخدمت عربستان و سرکوب مردم مظلومیمن به کار گرفته شد.
سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: فرانسوی ها برداشتشان از دولت بایدن و سیاست خاورمیانه ای امریکا در این چارچوب است که تامدتی میتوانند جای خالی ترامپ را پر کنند و از خلع استراتژی مدون بایدن برای منافع خودشان استفاده کنند.
وی افزود: به همین خاطر است که می بینید آقای لودریان وزیرخارجه فرانسه مرتب مواضع ضد ایرانی و دفاع از اعرابش مخصوصاً دربحث های مربوط به موضوعات موشکی و امنیت منطقهای را طرح میکند و اخیراً با موضوعات حقوق بشری هم برای فشار بیشتر بر ایرانهمراه شده است.
دلفی گفت: از طرف دیگر اظهارنظرهای اخیر آقای ماکرون رئیس جمهور فرانسه و موضوع فشار بیشتر بر ایران در گفتگوهای هستهایقابل توجه است.
سفیر پیشین ایران در فرانسه تصریح کرد: در حالی که موافقتنامه برجام موافقتنامه است که در سال های گذشته نهایی شده و قرارنیست چیزی از آن کم یا چیزی به آن اضافه شود یا در مورد آن مجدد مذاکره شود، رئیس جمهور فرانسه خواستار حضورعربستان درگفت و گوهای هستهای ایران میشود.
وی ادامه داد: البته اروپایی ها از گذشته و از زمان شروع گفتگوهای برجام معتقد بودند که باید مسائل دیگری را در منطقه مثلتواناییهای نظامی ایران و موضوع نفوذ جمهوری اسلامی ایران را هم در دستور کار قرار دهند، ولی توافق شد که برجام فقط درموردهستهای باشد و غیر از هسته ای موضوع دیگری به آن وصل نشود.
دلفی در پایان خاطرنشان کرد: در میان سه کشوری (تروئیکای اروپا) که در حال حاضر صرفاً از موضع ملی و بدون هیچگونه نمایندگیاز طرف اتحادیه اروپا به دنبال منافع خودشان از وضعیت فعلی هستند، فرانسوی ها بیش از همه در تلاش هستند، انگلیسیها که ازاتحادیه اروپا خارج شدند و مواضع سیاسی آنها اگرچه از قبل هم متفاوت بود ولی الان دیگر هیچ مسئولیت مشترکی در سیاست خارجیبا اتحادیه ندارند و آلمان ها هم بیشتر در چارچوب همسویی با آمریکای بایدن در حرکت هستند.
منبع: ایسکانیوز