جام کوردی-رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان گفت: در ۱۱ ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصادفات جرحی درون شهری ۱ درصد افزایش، تصادفات خسارتی درون شهری ۴۴ درصد افزایش، تصادفات خسارتی منجر به کروکی ۲۹ درصد افزایش و تصادفات فوتی ۸ درصد افزایش یافته است.
به گزارش جام کوردی، سرهنگ برزو مرادی صبح امروز پنجشنبه با اشاره به نقش مهم خبرنگاران در فرهنگ سازی ترافیکی اظهار کرد که کرونای خاموش در ایران تصادفات است و مهمترین برنامه پلیس راهور در کشور کاهش تصادفات است.
وی با اشاره به وضعیت تصادفات در کشور افزود که در سطح کشور در هر ساعت میانگین ۲ نفر کشته و ۴۰ نفر زخمی میشوند که در یک شبانه روز ۴۸ نفر در معابر شهری و برون شهری طی تصادفات فوت میکنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان کردستان تصریح کرد که کشورهای پیشرفته دنیا تمامی تعالیم اسلام در زمینه رانندگی به درستی رعایت میشود این درحالی است که در کشور خودمان متاسفانه این قوانین توسط مردم اجرا نمیشود.
مرادی با بیان اینکه زود بازدهه ترین روش کاهش تصادفات تنها نصب سرعتگیر است یادآور شد که متاسفانه امکانات لازم در اختیار پلیس قرار ندارد و با توجه به تجربه سایر استانها نصب سرعتگیر آسانترین و زودبازدهترین روش برای کنترل و کاهش آمار تصادفات درون شهری است.
وی عنوان کرد که ۳۰ سازمان در امر ترافیک و تصادفات دخیل هستند و با این اوصاف تنها ۱۹ درصد از تصادفات بر عهده پلیس راهنمایی و رانندگی است.
سرهنگ مرادی با بیان اینکه میزان تصادفات منجر به فوت در معابر شهری در سال ۹۹ حدود ۴ هزار و ۱۰۰ فقره بوده ادامه داد که تعداد تصادفات درون شهری در سراسر کشور از ابتدای دهه ۹۰ تاکنون کاهشی بوده است.
وی خاطرنشان کرد که ۳۳ درصد از فوتیهای تصادفات رانندگی در صحنه تصادف، ۵ درصد در حین انتقال به بیمارستان و مابقی در بیمارستانها ثبت میشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان گفت: عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم از مهمترین علل تصادفات رانندگی است و خوشبختانه کردستان یکی از استانهای با شرایط مناسب در سطح کشور از لحاظ رانندگی است.
وی با اشاره به انجام مکاتبات با ادارات مربوطه برای کاهش تصادفات، اظهار کرد که چند شهر در سطح کشور از لحاظ تصادفات آمار افزایشی داشتهاند که شهر مریوان با ۶۰۰ درصد رشد رتبه دوم کشور و شهر سقز با ۴۰۰ درصد رشد، در استان کردستان قرار دارند.
مرادی افزود که در ۱۱ ماه سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصادفات جرحی درون شهری ۱ درصد افزایش، تصادفات خسارتی درون شهری ۴۴ درصد افزایش، تصادفات خسارتی منجر به کروکی ۲۹ درصد افزایش و تصادفات فوتی ۸ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه پلیس همیشه درحال تجزیه و تحلیل دادهها و آمارهای تصادفات است تصریح کرد که علت ۶۵ درصد از تصادفات شهری کردستان عابران پیاده هستند که متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساختهای مناسب اعمال قانون عابران پیاده متخلف ممکن نیست.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان با اشاره به اینکه طبق قانون دولت موظف است سالانه ۱۰ درصد از تصادفات را کاهش دهد و این درحالی است که آمار سالانه ۸ درصد افزایش را نشان میدهد، عنوان کرد که امکاناتی که شهرداری و استانداری باید در اختیار پلیس قرار دهند تاکنون بدان شکل محقق نشده و متاسفانه در استان برای هوشمندسازی مانیتورینگ کار جدی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد که نوبت دهی اینترنتی مراکز تعویض یکی از اولویتهای هوشمندسازی بوده که خوشبختانه با موفقیت انجام شده است اما ۵۰ درصد تراکم انسانی در مراکز تعویض پلاک به دلیل عدم تکمیلی مدارک است که برنامه بعدی پلیس، ثبت و انجام تمامی مراحل به صورت اینترنتی به غیر از بازدید خودرو است.
مرادی خاطرنشان کرد که برای ترخیص وسائط نقلیه آسانکاری بسیاری انجام شده و تمامی مراحل آن از طریق سامانه پلیس من قابل انجام است و خلافیها هم به هر مبلغی که باشد تقسیط میشود.
وی با اشاره به اینکه در آینده ۱۰۰ درصد جریمهها به صورت الکترونیک خواهد بود گفت: متاسفانه پلاک بسیاری از مالکان خودرو به نام خود آنها نیست یا پلاک شهر محل سکونت را ندارند که این امر در آینده موجب اختلال در کارهای ترخیص و غیره مالکان خودرو میشود.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان اظهار کرد که از ۱۵ هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی در پارکینگها ۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه ترخیص شده اما فعلا مالکان ۲ هزار و ۱۴۷ دستگاه خودرو سواری برای کارهای ترخیص خود اقدام نکردهاند.
وی با بیان اینکه محدودیتهای تردد توسط ستاد ملی کرونا تصویب میشود و تاکنون محدودیتی برای تردد نوروزی اعلام نشده است افزود که افرادی که ۳ دوز واکسن خود را دریافت نکردهاند به صورت سیستمی در خارج از استان، توسط دوربینها اعمال قانون خواهند شد.
مرادی در پایان یادآور شد که کردستان ۲۷مین استان از لحاظ صدور جریمه در کشور است و این نشان دهنده آن است هدف پلیس تنها اعمال قانون نیست و نخواهد بود.
انتهای پیام