جام کوردی-مدیر امور بینالملل دانشگاه کردستان، گفت: دانشگاه کردستان در جدید ترین لیست رتبه بندی دانشگاه های جوان جهان تایمز 2022 در جایگاه 189 جهان قرار گرفت.
دکتر قباد شفیعی در گفتوگو با خبرنگار جام کوردی، اظهار کرد: نظام رتبهبندی آموزش عالی تایمز، دانشگاههای جوان (دانشگاههایی با قدمت کمتر از ۵۰ سال) را بر اساس ماموریتهای اصلی آنان شامل تدریس، پژوهش، انتقال دانش و چشم انداز بینالمللی مورد ارزیابی قرار میدهد و هر ساله لیست دانشگاههای جوان برتر جهان را منتشر میسازد.
وی افزود: ارزیابی دانشگاههای جوان همانند ارزیابی کلی دانشگاههای جهان بر اساس ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش ۳۰ درصد، پژوهش ۳۰ درصد، استنادات ۳۰ درصد، وجهه بینالمللی ۷.۵ درصد و درآمد از صنعت ۲.۵ درصد و با تغییرات مقدار وزن توزیع شده در بین شاخصها صورت میگیرد.
مدیر امور بینالملل دانشگاه کردستان، با اشاره به اینکه در لیست رتبهبندی دانشگاههای جوان جهان تایمز ۲۰۲۲، تعداد ۵۳۹ دانشگاه از ۷۴ کشور حضور دارند، بیان کرد: این آمار نسبت به سال گذشته با تعداد ۴۷۵ دانشگاه از ۶۸ کشور با رشد قابل ملاحظهای همراه بوده است.
دکتر شفیعی ذکر کرد: در این رتبهبندی دانشگاه PSL فرانسه، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ به ترتیب در رتبه اول تا سوم قرار گرفتند.
وی ادامه داد: بر اساس نتایج این رتبهبندی، تعداد دانشگاههای ایرانی از ۲۶ دانشگاه در سال ۲۰۲۱ به ۳۷ دانشگاه در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.
مدیر امور بینالملل دانشگاه کردستان، تصریح کرد: دانشگاه کردستان در این رتبهبندی موفق به کسب جایگاه ۱۸۹ در بین دانشگاههای جوان جهان و در رتبهبندی کشوری نیز موفق به کسب رتبه کلی ۱۰در بین دانشگاههای ایرانی(جامع، صنعتی و علوم پزشکی) و رتبه ۳ در بین دانشگاههای جامع کشور شده است.
دکتر شفیعی خاطرنشان کرد: رتبهبندیهای جهانی دانشگاهها نقش محوری در ارتقای ارتباطات علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین کشورها ایفا میکنند، به طوری که دانشجویان، دانشگاهها و دولتها بسیاری از تصمیمات خود را بر اساس این رتبهبندیها قرار میدهند.
وی گفت: رتبهبندی دانشگاهها به معیار مهمی برای رقابت جهانی تبدیل شده است، از این رو دانشگاه ها به دنبال ایجاد مشارکت و همکاری با سایر دانشگاههای پیشرو جهان بر اساس این رتبهبندیها میباشند.
مدیر امور بینالملل دانشگاه کردستان، یادآور شد: استانداردها و شاخصهای تعیینشده توسط نظامهای رتبهبندی نه تنها بر سیاستگذاری ملی و رفتارهای سازمانی تاثیر گذاشته است، بلکه نظامهای آموزش عالی را نیز دستخوش تغییر کرده است.