
جام کوردی- عدم استفاده از مقررات حملونقل بینالمللی عدم استفاده از مقررات حملونقل بینالمللی دبير اتاق بازرگانى استان كرمانشاه، از دیگر چالشهای مهم مرزهای تجاری را عدم استفاده از مقررات حملونقل بینالمللی عنوان کرد.
داريوش پناهى در گفتوگو با خبرنگار جام کوردی، اظهار کرد: استان کرمانشاه دارای بیشترین مرزهای فعال تجاری با کشور عراق است مرزهای تجاری شوشمی و شیخ صله و پرویز خان در حوزه اقلیم و مرزهای خسروی و سومار در حوزه مرکزی.
وی در خصوص مرزها، افزود: مرز خسروی با قدمت یک صدساله و مرز پرویز خان با قدمتی قریب 40 سال از مرزهای رسمی و بینالمللی هستند.
دبير اتاق بازرگانى استان كرمانشاه، بیان کرد: مرز سومار با ظرفیت بسیار مناسب و ویژگیهای جغرافیایی و فضای کافی و به جهت فاصله بسیار کوتاه با بغداد و همچنین دسترسی به بزرگراه جنوب به شمال عراق از ظرفیت ایده الی برخوردار است این مرز تجاری در سال 1396 به بهرهبرداری رسید. فاصله جغرافیایی مرزهای پرویز خان، خسروی تا بغداد و سلیمانیه بهعنوان مراکز تجاری عمده کشور عراق کمتر از 200 کیلومتر است و این مزیت خوبی برای تجارت بین دو کشور محسوب میشود.
پناهی ذکر کرد: همچنین فعالیت منطقه آزاد اقتصادی قصر شیرین ظرفیت قابلتوجهی را برای سرمایهگذاری کلان تولیدی و تجاری این مرزها را فراهم خواهد آورد.
وی با اشاره به اینکه مرزهای تجاری شوشمی و شیخ صله در ناحیه اورامان کرمانشاه قرارگرفته و با استانهای سلیمانیه و حلبچه همسایگی دارند، عنوان کرد: مراودات تجاری از چندین دهه گذشته در این مناطق جریان دارد این دو مرز علاوه بر مبادلات کالایی دارای موقعیت بسیار مناسبی برای گردشگری و تردد مسافر و گردشگران است.
دبير اتاق بازرگانى استان كرمانشاه، افزود: دولت ایران با رسمی اعلام کردن این نواحی در سال 1398 قدم مؤثری برای رونق این مرزها برداشته است.
پناهی گفت: عمده مسائل کنونی مرزهای تجاری استان کرمانشاه با توجه به فعالیتهای مستمر و بدون وقفه آنها، عدم تکمیل نیازهای زیرساخت و عمرانی در این مرزهاست.
وی به جاده های استاندارد اشاره و ذکر کرد: نیاز به احداث جادههای ترانزیتی دسترسی و عدمکفایت امکانات و تجهیزات موردنیاز برای استاندارد است.
دبير اتاق بازرگانى استان كرمانشاه، بیان کرد: امیدواریم در دولت جدید جناب آقای دکتر رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران که برنامههای مناسب و قابل قبولی در حوزه تجارت خارجی کشور در دستور کار قرارگرفته است شاهد رفع کاستیهای مورد اشاره باشیم.
پناهی از دیگر چالشهای مهم مرزهای تجاری را عدم استفاده از مقررات حملونقل بینالمللی عنوان کرد و گفت: هماکنون مبادلات کالا بهصورت ترانشیپمنت انجام میشود که در این رویه شاهد کندی جریان مبادلات، افزایش هزینهها، کاهش کیفیت کالا و نیز افزایش قیمت تمامشده کالا و در نهایت کاهش قدرت رقابت محصولات صادراتی کشور در بازارهای هدف شده است لذا با عضویت عراق در کنوانسیون TIR امیدواریم رویه حمل یکسره کالا از مبدأ تا بازار هدف در مرزهای تجاری ایران با عراق نیز اجرایی شود.
وی در پایان یادآور شد: مقررات ناپایدار در حوزه تجارت خارجی دو کشور از دیگر عوامل تأثیرگذار بر توسعه مبادلات است متأسفانه در هر دو کشور این مقررات در زمانهای کوتاه دچار تغییر میگردند و این مانعی بوده برای انعقاد قراردادهای تجاری بازرگانان دو کشور و عدم توان تصمیمگیری برای فعالیتهای مشترک است.