سیاوش ساعدپناه، مدرس انجمن سینما جوانان ایران در زمینه مبانی هنر، مبانی ارتباطات بصری و فیلمنامه، در 1380 فعالیت خود را در رشته فیلم سازی و گرافیک در انجمن سینما جوانان سنندج آغاز کرده و طی این مدت بیش از 500 پوستر برای جشنواره های سطح ایران طراحی کرده است وی همچنین در زمینه کاریکاتور و تصویر سازی داستان حرفه ای فعالیت داشته است.
این هنرمندان برتر کردستانی، که به مدت 10 سال مدیر گروه رشته گرافیک بوده در سال 84 تصمیم گرفته تنها در یک شاخه یعنی فیلم سازی به صورت حرفه ای فعالیت کند که تاکنون طی این سال ها 10 فلیم کوتاه شامل میتوان نار(آتش)، خانه خاموش، آخرین ایستگاه قطار، نماهنگ علم و دانش انیمیشن سرزمین سبز، مرثیه کودکی، عبور از مرز توهم و بابردوو را ساخته است و تاکنون ۱۸ جایزه بینالمللی دریافت کرده است.
سیاوش ساعدپناه در گفتوگو با خبرنگار جام کوردی، در خصوص آخرین فیلم کوتاه بابردوو، اظهار کرد: فیلم کوتاه بابردوو روایتگر کودک همسری است؛ داستان پیرزنی که رویاهای ناتمام و تلخ کودکی خود را با دیدن بادبادکی بر درخت خانهاش؛ به یاد میآورد، این داستان بسیار ساده و بدون دیالوگ است که با امکانات حرفه ای انجام شده و حدود یک و سال و نیم برای ساخت آن طول کشید و تاکنون توانسته در جشنواره های بین المللی رتبه اول را کسب کند همچنین جایزه چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد که یکی از قدیمی ترین فستیوال های کشورمان است تندیس طلا و دیپلم افتخار را با این فیلم اختصاص داده است.
این کارگردان کردستانی همچنین در زمینه فیلم های کوتاه، سینمایی و انیمیشن گفت: مجموعه پل های تاریخی ایران، درختان کهن سال و سردرب های تاریخی در شبکه سراسری در حال پخش میباشد.
ساعدپناه به فیلم بلند به نام «هوای گریه» اشاره کرد و افزود: این فیلم در مرحله پیش تولید قرار دارد که در حال حاضر ساخت آن به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.
وی درباره این فیلم نیز گفت: در فیلم هوای گریه تلاش کردم گرفتاری و مشکلات زنان کورد را به نمایش بگذارد چرا که زنان کورد با مشکلات و معضلات متعدد اجتماعی دست به گریبانند.
سیاوش ساعدپناه همچنین به روی آوردن جوانان به رشته فیلم سازی اشاره و بیان کرد: هرسال تعدادی از جوانان در انجمن سینمای استان درزمینهٔ فیلمسازی آموزش میبینند و بعد از دوره شش ماه این افراد در تلاشاند فیلم کوتاه یکدقیقهای درست کنند که بتوانند وارد سینمای کشور شوند.
وی ساخت فیلم را کاری بسیار سخت عنوان کرد و معتقد است که سینما مانند کلنگ زدن یک کارگر از اول صبح تا پایان روز کاری است لذا بسیاری از جوانان بعد از گذراندن دورههای آموزشی و سختیهای سر صحنه فیلمبرداری پی میبرند که توانمند در ادامه این فعالیت نیستند.
این کارگردان کردستانی در ادامه ذکر کرد: تعدادی از فیلم سازانی که به کار خود ادامه میدهند با هزینه شخصی اقدام به ساخت فیلم میکنند که این افراد نیز بعد از ساخت چند فیلم دل و دماغی برای درست کردن مجدد آن ندارند.
وی آموزش فیلمسازی را یکی از برنامه بسیار مهم برای جوانان علاقهمند به فیلمسازی ذکر کرد و افزود: هنرجویان و فیلمسازان باید بهطور متداوم درزمینهٔ فیلمسازی در مرکز تهران آموزش ببینند تا بتوانند در این فعالیت موفق شوند.
ساعد پناه سینمای کردستان را از لحاظ فیلم کوتاه بسیار قوی ارزیابی کرد و گفت: تعدادی از فیلمسازان جوان در استان تیمی تشکیل دادهاند و همگی در کنار هم برای ساخت یک فیلم کوتاه همکاری کرده و نتیجه بسیار خوبی را میگیرند.
وی با اشاره به وضعیت سینما در کردستان، گفت: متأسفانه برخی از فیلمسازان جوان بدون دانش، شروع به ساخت محتوای فیلم کوتاه و سریال میکنند که در بازار با عدم فروش و ضرر مواجه میشوند.
این کارگردان کردستانی بابیان اینکه زمان و هزینه ساخت فیلم کوتاه کم است، ذکر کرد: زمان فیلم کوتاه از صد ثانیه تا ۴۰ دقیقه است که فیلمسازان کردستان بسیار عالی توانستهاند در ساخت آن موفق باشند.
ساعدپناه با اشاره به اینکه فیلمسازان کردستانی در سینمای ایران همیشه حرفی برای گفتن دارند، تصریح کرد: سینمای کوتاه در کردستان یک شاخص است که همیشه در هر جشنواره جایزه اول، دوم و یا سوم مختص به یک فیلمساز کردستانی بوده و این نشان از علاقه و توانمند بودن فیلمسازان کردستانی به ساخت فیلم است.
وی خاطرنشان کرد: تولید فیلم بلند نیازمند دانش و سواد بیشتر است که متأسفانه فیلمسازان کردستانی در این زمینه کمتر بهرهمند شدهاند و باید توجه کرد مهمترین اصل برای ساخت فیلم بلند پیدا کردن تهیهکننده چیرهدست است.